سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تنهاترین عاشق

خب حالا میریم سراغ ریتم 4/2 ساده. برای شروع این ریتم لازم هست تا اول تکنیک جدیدی به نام خَف یا خَفه رو بلد باشید.

خفه یا خف همون صدایی هست که شاید تو خیلی از آهنگهای جیپسی کینگز شنیده باشید. همونجور که از اسمش معلومه علاوه بر خفه کردن صدای سیمها ی نواخته شده در یک ضربهء ریتم توسط این تکنیک، صدای گز خاص و زیبایی تولید میشود که ریتم را زیبا تر میکند و در بیشتر ریتمها این تکنیک به کار میره. نواختن اون به این صورته:

معمولاً یا همیشه این تکنیک بعد از نواخته شدن ضربهء راست روی سیمها توسط انگشت I صورت میگیرد. به این صورت که بلافاصله بعد از نواختن 6 سیم با انگشت I از بالا به پایین، با چرخش 90 درجهء مچ دست راست به سمت داخل و محکم کشیدن یا فرود آوردن ماهیچهء برجستهء زیر شصت(بین کف دست و پشت آن) به روی 6 سیم، صدای خف را ایجاد میکنیم.این صدا نتیجهء برخورد سیمها با فرتهاست که صدای گز ایجاد میکند. هرچه قدرت ضربهء انگشتI را بالا ببرید صدای خف بلند تر و زیبا تر است. نترسید! سیمها پاره نمیشوند!!!!! که من در لینک صوتی زیر خف رو از ابتدا به صورت آرام و سپس تند تر و محکمتر و در آخر در ریتم نواخته ام که میتونین گوش بدین:

 http://www.4shared.com/file/96154419/c67546df/17-5-5.html

خب بعد از خف میریم سراغ اولین ریتم خف دار و ساده به نام ریتم 4/2 ساده. این ریتم از 4 ضربه تشکیل شده که ریتم این ضربه ها مثل یک مارش نظامی و هماهنگه با شمارش محکم و یکسان: یک دو سه چهار، یک دو سه چهار، یک....

فاصلهء زمانی بین همهء ضربات یکسان است و به احتمال خیلی زیاد در آغاز کار این فاصلهء زمانی رعایت نمی شود پس برای حل این مشکل را حلی هست که میگویم.

ریتم4/2 ساده:

1)ضربهء راست با انگشت I به روی کل سیمها(یا فقط سیمهای Solo)

2)ضربهء چپ با انگشت I به روی سیمهای Solo

3)خف

4)ضربهء چپ با انگشت I به روی سیمها Solo

*نکته: گاهی برای زیبایی تمام ضربات چپ را با انگشت P مینوازیم.

*تمرین رعایت فاصلهء زمانی:

60 دقیقه را به 4 تا 15 دقیقه تقسیم کنین. 15 دقیقهء اول را با ضرب خیلی آروم به صورت راست چپ راست چپ(بدون خف) تمرین کنین.15 دقیقهء دوم با همان سرعت آرام خف را اضافه کنین. و 15 دقیقهء سوم کمی سرعت را افزایش داده و 15 دقیقهء چهارم سرعت تند را بنوازید مثل لینک صوتی زیر:

http://www.4shared.com/file/96155533/ade8c011/17-26-14.html


نوشته شده در جمعه 89/6/5ساعت 10:39 صبح توسط علی نظرات ( ) | |


قالب وبلاگ : قالب وبلاگ